Pàgina d'inici » Dietari » Al·lucinació eròtica

Al·lucinació eròtica

Gabriel Ferrater sempre a la vora. I tornar-hi de tant en tant. Les Dones i les Dies. Però no oblidem que Ferrater va ser, també, un lector i un crític d’una total lucidesa i claredat. Els seus llibres sobre Guerau de Liost, Riba i Foix són punts de referència imprescindibles. I ara fa 7 anys Empúries va publicar el contingut de les classes que el mateix Ferrater impartí al voltant de l’obra de tres dels prosistes (ell en diu prosadors) fonamentals del segle XX: Ruyra, Víctor Català i Pla. Un llibre que em sembla importantíssim. I el tractat dedicat a Solitud i Víctor Català em crida especialment l’atenció. Primer perquè Ferrater recomana esmentar l’autora amb el seu nom veritable: Caterina Albert. Les raons que addueix no poden ser més plausibles. Diu que és tracta d’un pseudònim que troba ridícul malgrat el temps aquell que es veu que no quedava bé que les noies escrivissin llibres. Ja no hi ha ningú que digui Fígaro quan vol anomenar Larra. I queda molt poca gent que digui Clarín per referir-se a Leopoldo Alas. O Xenius pel que fa a d’Ors. I que per la mateixa raó no ha de quedar ningú d’aquí 50 anys que digui Víctor Català quan vulgui dir Caterina Albert. Molt bé i m’hi apunto. Caterina Albert a partir d’ara mateix.

Però, en segon lloc, perquè una mica més endavant explica l’argument de Solitud. Reconeix que tothom el sap, però tot i així l’explica. I encara trobo aquesta explicació més plausible. Considera Solitud una al·lucinació eròtica de l’autora, d’una banda, però també del seu personatge, de l’altra. Explica als seus alumnes que es tracta d’una noia (Mila) que es casa amb un subjecte que guarda una ermita d’alta muntanya. Aquest subjecte (Maties) és impotent i la noia entra en un estat de frustració i d’al·lucinació sexual completament enfollida. Hi ha dos homes que s’enamoren d’ella: un, un bon xicot, l’hereu d’un mas veí; i un altre, una espècie de bestiola que, amb tota la ironia del món, Caterina Albert anomena l’Ànima; una mena de bestiola que l’empaita -no es pot dir, naturalment, que s’hagi enamorat d’ella perquè no és prou persona per enamorar-se de ningú-, i que la desitja. En canvi, ella s’enamora d’un Pastor que té posada a l’ermita que el seu marit guarda i aquest enamorament es va intensificant fins un dia que fan una excursió i ella es decideix pràcticament a fer-hi l’amor, fins que, de sobte, en una conversa, descobreix una cosa. El pastor sempre li havia fet la impressió de llunyania, d’una mena de vaguetat, i la Mila en descobreix finalment aquell dia -quan són dalt de la muntanya- la raó: ella es pensava que el pastor tenia aproximadament uns 40 anys i ara constata que en té 64. Aquest és, diu Ferrater, l’únic punt d’ingenuïtat de la senyoreta Albert, perquè si suposa que els homes de 64 anys ja no existeixen eròticament és que és un poc massa pessimista, però en fi. L’edat de la Mila no queda mai precisada, però deu tenir entre 20 i 25 anys. Sigui com sigui, la diferència és prou grossa com perquè el descobriment de l’edat real del pastor li faci fàstic i perquè reculi i hi renunciï. A partir d’aquí, la novel·la es pot donar ja per acabada. Ara, com que les novel·les tenen un argument i s’han de lligar tots els caps, Caterina Albert sembla que es vegi obligada a afegir-hi 4 o 5 capítols més, al llarg dels quals en Maties i l’Ànima assassinen el Pastor, i aquella bestiola que diem, finalment, viola la Mila, cosa que provoca que, aleshores, ella abandoni definitivament el marit i la muntanya i se’n vagi, iniciï la davallada, èrtica i greu, amb el cap dret i els ulls ombrívols.

De manera que, davant la presumpció que Caterina Albert i el seu personatge, Mila, hagin estat les iniciadores del feminisme a casa nostra, només hi val l’expressió aquella d’on vas a parar, home de Déu! Fou només pura al·lucinació eròtica.

One thought on “Al·lucinació eròtica

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s